Úspěšní ptačí transvestité: Co získávají, když se vydávají za samičky?

16.10.2017 - Zuzana Teličková

Někteří draví ptáci jsou vychytralejší, než by si člověk běžně dokázal představit: aby se vyhnuli střetům se svými soupeři, chovají se jako samice

Moták pochop -<p>Někteří samci jespáka bojovného a motáka pochopa (na snímku) uplatňují stejnou taktiku, při níž napodobují samice vlastního druh</p>
Moták pochop -

„Přetvařování se“ a vydávání za samičku bylo již dříve pozorováno u jespáka bojovného (Philomachus pugnax) a nyní jej vědci zaznamenali také u samců motáka pochopa (Circus aeruginosus). Někteří z pozorovaných motáků zjevně nestojí o účast v bojích o samice či teritorium a snaží se partnerku získat lstí.

Podle vedoucí studie bioložky Audrey Sternalskiové se jim to daří docela dobře. Svým „samičím“ vzezřením a chováním zmatou ostatní samce tak, že je nepovažují za protivníky. Bez zbytečného krveprolití si pak v klidu vybudují teritorium a najdou si samici k páření.

TIP: Chobotnice se maskují tak, že na sebe upoutávají pozornost

Ze studie vyplývá, že samičí mimikry si osvojí až 40 % pohlavně dospělých samců, kteří jejich výhod využívají po celý život. Sternalskiová spolu s kolegy vyzkoušela tuto teorii na několika skupinách motáků. Umístila do jejich blízkosti makety samic, typických samců a samců se samičími mimikry a pozorovala, jak se k nim budou ptáci chovat.

Typičtí samci se chovali agresivně vůči napodobeninám typických samců, avšak mírumilovněji přistupovali k maketám samců se samičími mimikry. Naproti tomu samci se samičími mimikry tolerovali makety obou typů samců a agresivitu namířili na makety samic.

„Tito samci nejenže vypadají jako samice, ale také se chovají jako samice bránící okolí hnízda,“ vysvětluje Sternalskiová. Podobné mimikry byly pozorovány také u některých druhů ryb, plazů a hmyzu a vyskytují se především tam, kde mezi sebou samci hodně bojují.