V Austrálii objevili dinosauří dálnici, se stopami všech hlavních skupin dinosaurů

Po dávném Queenslandu běhali malí teropodi, ornitopodi i velcí sauropodi

18.02.2019 - Stanislav Mihulka

Paleontologové nedávno objevili pěknou sérii stop celé řady dinosaurů v centrálním Queenslandu na severu Austrálie. Jedná se o stopy zástupců všech tří hlavních skupin dinosaurů, tedy velkých a býložravých sauropodů, o něco menších a rovněž býložravých ornitopodů, i dravých teropodů. Dinosauři je tam zanechali v období křídy, asi před 100 miliony let. Podle odborníků jde nejspíš o nejlepší nález dinosauřích stop v Austrálii.

TIP: Dinosauří diskotéka na ostrově Skye odhaluje život jurských dinosaurů

Unikátní nález se ocitl v ohrožení poté, co oblast zasáhly povodně. Odborníkům se ale cenné historické záznamy podařilo včas vyzvednout a přemístit je do bezpečí. Veřejnost je bude mít možnost spatřit v příštím roce. Gavin Baskett, starosta města, poblíž kterého vědci stopy objevili, doufá, že by nález mohl oživit turistický ruch v oblasti.

Výzkum objevených stop ještě není hotový, už teď je ale možné říci, že je zanechali malí dvounozí teropodi, zhruba velikosti kuřete, kteří se živili hmyzem a běhali po druhohorní krajině rychlostí asi 10 kilometrů za hodinu. Další stopy pocházejí od rovněž dvounohých ornitopodů, ale i od velkých čtyřnohých sauropodů.