V Bavorsku objevili prehistorické dětské lahvičky se zbytky mléka

27.09.2019 - Stanislav Mihulka

Naši předci již před 5 tisíci let krmili děti z nádobek s mlékem hospodářských zvířat

<p>Dnešní dítě s rekonstruovanou dětskou lahvičkou doby kamenné</p>

Dnešní dítě s rekonstruovanou dětskou lahvičkou doby kamenné

Jak se ukazuje, péče o lidské potomky se alespoň v některých ohledech příliš neliší od praxe doby kamenné. Potvrzuje to nový výzkum britských geochemiků a archeologů. Podařilo se jim najít první důkaz toho, že naši předci v prehistorické době krmili svá mimina mlékem z dětských lahviček, tedy velmi podobně jako dnes.

Klíčovou roli v tomto výzkumu sehrály tři malé nádobky s velmi úzkými hrdly, které byly před časem objeveny v jinak velmi vzácně nalézaných dětských hrobech. Jde o hroby malých dětí v Bavorsku, které tam byly pohřbeny v neolitu, čili v době kamenné, přibližně před 5 tisíci lety.

TIP: V Chorvatsku vykopali ostatky starověkých chlapců s deformovanými lebkami

Tvar objevených nádobek ještě nebyl pro určení jejich účelu rozhodující. Definitivní důkaz přinesly až chemické a izotopové analýzy zbytků obsahu, které jsou v objevených nádobkách stále patrné. Analýzy ukázaly, že jde o zbytky mléka hospodářských zvířat, buď kravského, ovčího nebo kozího. Funkčnost prehistorických dětských lahviček na mléko potvrdily i následné experimenty s rekonstruovanou lahvičkou.