V geologických vrstvách Grand Canyonu schází miliarda let historie

24.08.2021 - Stanislav Mihulka

Geologové zřejmě vyřešili letitý problém Grand Canyonu. Objasnili ohromnou díru v jeho geologickém záznamu

<p>Pohled do Grand Canyonu s dobře patrným předělem v geologickém záznamu, zhruba uprostřed snímku.</p>

Americká řeka Colorado během pár posledního milionů let vytvarovala monumentální Grand Canyon, který se nachází v Arizoně. Odkryla tím dechberoucí pohled na geologické vrstvy, které zachycují velmi dávnou minulost naší planety. Tento geologický záznam je nesmírně cenný a přinesl mnoho zajímavých informací.

Přesto si americký geolog a důstojník John Wesley Powell v roce 1869 všiml, že ve vrstvách Grand Canyonu zeje ohromná mezera. Na horniny dávného prekambrického stáří najednou nasedají mnohem mladší kambrické horniny, tedy z počátku prvohor. Jevu se začalo říkat „Great Unconformity“. Na různých místech kaňonu je tato mezera různě rozsáhlá – v některých místech chybí více než miliarda let historie. Vědci si od té doby lámou hlavy, jak taková věc mohla vzniknout.

Rozlámaný superkontinent

Studentka geologie Barra Peak z univerzity v coloradském Boulderu nyní přichází s tezí, že mezeru ve vrstvách Grand Canyonu a podobné mezery na dalších místech zhruba stejného stáří vytvořilo divoké lámání dávného superkontinentu Rodinia, který byl předchůdcem nejmladšího superkontinentu Pangea.

TIP: Geologové našli neznámý kus Grand Canyonu. Na druhé straně světa, v Tasmánii

Tento superkontinent vznikl asi před 1 300 milióny let a rozpadl se asi před 750 milióny let, tedy ještě před začátkem prvohor. S rozpadem Rodinie souvisela řada intenzivních geologických procesů, které se projevovaly do různé míry v různých částech dnešního Grand Canyonu. Výsledkem tak podle vědců je podivuhodná mezera ve vrstvách, kterou dnes pozorujeme.