V mozku oběti „upečené“ při erupci Vesuvu našli vědci skvěle zachovalé neurony

Extrémní podmínky vulkanické erupce uchovaly tkáň lidského mozku s buňkami i proteiny

04.10.2020 - Stanislav Mihulka

Když v roce 79 našeho letopočtu zničila mohutná erupce sopky Vesuv římské Pompeje, Herkulaneum a další sídla, lidé v nich umírali v hrozném žáru a mračnech dusivých plynů. Jak ale ukazuje nový objev u jedné z obětí erupce z Herkulanea, z jejich těl se do dnešní doby mohly zachovat překvapivě podrobné detaily.

Pier Paolo Petrone z italské University Federico II of Naples a jeho tým zkoumali kus mozku zmíněné oběti, zčernalý a zesklovatělý žárem. Objevili v něm perfektně zachovalé mozkové buňky. Podle všeho jde o nejlépe zachovalou tkáň lidské centrální nervové soustavy, která kdy byla objevena v archeologických nálezech.

TIP: Forenzní výzkum: Mnohé oběti erupce sopky Vesuv se pomalu upekly za živa

Analýza černého skelnatého materiálu rovněž odhalila přítomnost celé řady proteinů z lidské mozkové tkáně, což potvrzuje, že nejde o jen tak nějaký kus vulkanické horniny, jakých je všude kolem plno. Aby se lidský mozek přetvořil v tento materiál, musel podle odborníků projít teplotou kolem 520 °C, a pak se zase rychle ochladit. Podobné nálezy jsou extrémně vzácné i v mnohem mladších obdobích. Překvapivě podobně vypadají mozky obětí spojeneckého bombardování v Drážďanech ze sklonku 2. světové války.

Pier Paolo Petrone