V NASA otevřeli doposud zapečetěný vzorek z Měsíce

11.11.2019 - Stanislav Mihulka

Mise programu Apollo přivezly celkem 380 kg měsíčního materiálu. Část vzorků byla doposud zapečetěná. Nyní je budou vědci zkoumat pomocí pokročilých metod. Jaká jsou očekávání a co nám může výzkum přinést?

<p>Astronaut a geolog <strong>Harrison Hagan Schmitt</strong> v údolí Taurus-Littrow - 11. prosince 1972, mise Apollo 17. Ve výřezu vzorek z Měsíce číslo 73002, na dvou rentgenových snímcích.</p>

Astronaut a geolog Harrison Hagan Schmitt v údolí Taurus-Littrow - 11. prosince 1972, mise Apollo 17. Ve výřezu vzorek z Měsíce číslo 73002, na dvou rentgenových snímcích.

Američtí astronauté přivezli v průběhu šesti pilotovaných lunárních misí programu Apollo z Měsíce celkem 380 kilogramů vzorků a hornin. Značnou část tohoto materiálu již odborníci analyzovali a získalo spoustu pozoruhodných poznatků o naší oběžnici. Některé ze vzorků ale zůstaly od svého odebrání na Měsíci až doposud zapečetěné.

V NASA se v těchto dnech rozhodli jeden z těchto zapečetěných vzorků otevřít. Teď ho budou studovat v rámci programu Apollo Next-Generation Sample Analysis (ANGSA). Cílem tohoto programu přitom je prozkoumat původní a nedotčené vzorky z Měsíce pomocí pokročilých metod a technologií, které nebyly v době programu Apollo k dispozici.

Program ANGSA

Odborníci NASA si od programu ANGSA slibují, že ještě zvýší velkolepý vědecký přínos, jaký měly cesty amerických astronautů na Měsíc. V rámci programu ANGSA dostanou šanci vědci, kteří se v době programu Apollo narodili nebo ještě nebyli na světě. Významný cílem programu je také ověření postupů a příprava nových metod, které se uplatní v připravovaném programu návratu na Měsíc Artemis.

TIP: NASA řeší dilema: Přišel už správný čas na odpečetění vzorků z Měsíce?

Všechny doposud zapečetěné vzorky lunárního materiálu pocházejí z misí Apollo 15, 16 a 17. Program ANGSA se teď zaměřil na dva z těchto vzorků mise Apollo 17. Jeden z nich, který nebyl vakuově uzavřený na Měsíci, v NASA otevřeli v těchto dnech. Druhý ze vzorků byl na Měsíci zapečetěn pomocí vakua a jeho otevření je naplánované na počátek roku 2020. Co zajímavého v těchto vzorcích asi objevíme?