V útrobách ocelových obrů: Služba francouzských tankistů za světové války (3)

03.06.2022 - Lukáš Visingr

Většina pojednání o prvních tancích se zaměřuje na technické detaily, zatímco na osádky se zpravidla zapomíná. Muži v pásových obrněncích si však zasluhují obrovský respekt, protože vyrazili do boje jako obsluha zcela neznámé zbraně. Jak se tyto stroje vůbec ovládaly? Co měli vojáci uvnitř k dispozici? A jaké podmínky museli zvládnout?

<p>Francouzský tank Saint-Chamond na výstavě v zázemí. Konstruktéři uvnitř stroje šetřili místem, ale ovládání bylo oproti britským strojům jednodušší. </p>

Francouzský tank Saint-Chamond na výstavě v zázemí. Konstruktéři uvnitř stroje šetřili místem, ale ovládání bylo oproti britským strojům jednodušší. 


Reklama

V britských těžkých tancích série Heavy panovaly příšerné podmínky. Tankisté v nich museli snášet obrovský hluk, výfukové plyny a vysoké teploty. Ještě horší podmínky ale panovaly v tancích francouzských.

Tvůrci těžkých Schneider CA1Saint-Chamond tehdy extrémně šetřili místem, takže v prvním uvedeném se museli čtyři ze šesti členů osádky tísnit v prostoru jen 1,5 m vysokém! Jednalo se o dva kulometčíky, nabíječe kanonu a vojáka, který plnil současně role mechanika a nabíječe kulometů.

V přední části krabicovitého vozidla seděli zbývající dva muži, tedy velitel a řidič v jedné osobě, a střelec z kanonu. O podmínkách, jež v schneiderech panovaly, vypovídá také fakt, že pokud chtěl nabíječ kulometů udělat svoji práci, musel si lehnout na břicho a ke zbrani se připlazit.

Lepší ovládání

Jen o málo lepší to bylo v tanku Saint-Chamond, který se vyznačoval na svou dobu výjimečně vyspělým systémem pohonu, jelikož výkon spalovacího motoru přenášel na hnací kola generátor a elektromotory. Velitel-řidič, střelec z děla a nabíječ měli sedačky v přídi korby, kde se těšili relativně slušným podmínkám.

Za nimi se tísnilo hned pět mužů – dva střelci z kulometů, dva nabíječi a mechanik, který zastával i roli druhého řidiče, když tank zařadil zpětný chod. Naopak mezi výhody tohoto vozidla patřilo snadné ovládání, protože ona „hybridní“ pohonná soustava značně ulehčovala řazení rychlostí a změnu směru jízdy. Nebyla sice příliš spolehlivá, ale totéž platilo i o běžných pohonných soustavách všech tehdejších tanků.

Největší zásluha Francouzů spočívá v tom, že vyrobili první lehký tank s otáčivou věží a dvoučlennou osádkou – Renault FT. Ostatně i Britové pak poznali slabiny těžkých tanků a zavedli do služby střední Medium Mark A Whippet, v němž pracoval řidič, jeho pomocník a velitel. Druzí dva však obsluhovali hned čtyři kulomety vestavěné v nástavbě

Dokončení: V útrobách ocelových obrů: Služba německých tankistů za světové války (4)

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Pohoří Ťan-šan nad hladinou Toktogulské přehrady postavené na řece Naryn. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Autonomní robot Cassie na závodní dráze. (foto: Oregon State University, Kegan SimsCC BY 4.0)

Věda

Mary trénovala boj od mládí a v šermu i přestřelkách se mužům vyrovnala. (ilustrace: Shutterstock)

Historie

Při pozorování částečného zatmění Slunce je nezbytné použít patřičné pomůcky, například speciální filtry, které dostatečně utlumí jas hvězdy, a ochrání tak vaše oči. (ilustrační foto: Wikimedia Commons, TomruenCC0)

Vesmír

Silná kůže nosorožců lesknoucí se v zapadajícím slunci připomíná brnění. V národním parku Čitvan žije více než 700 kusů nosorožců indických. (foto: © David Hainall)

Příroda

Filtrace se může odehrávat i přímo u zdroje, v komínech továren či elektráren. Filtrování kouřovodů ovšem pokrývá pouhou část produkce skleníkového plynu, proto je potřeba čistit jak komíny, tak ovzduší. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907