Varovný objev: Mikroplasty byly poprvé nalezeny přímo v lidské krvi

Analýzy krve 22 dobrovolníků prokázaly, že mikroplasty už u řady lidí pronikly do krevního oběhu. Zdravotní důsledky jsou zatím nejasné

27.03.2022 - Stanislav Mihulka

Planeta je plná plastového odpadu, na který působí vítr, ultrafialové záření a další vlivy prostředí. Plasty se v důsledku toho rozpadají na stále menší částice, které se pak šíří ekosystémy a vstupují do všech organismů, nás nevyjímaje. Už byly objeveny v lidské stolici i různých lidských tkáních. Podle výsledků nového výzkumu se mikroplasty nacházejí i v lidské krvi.

Tým odborníků, který vedla Heather Leslie z nizozemské Svobodné univerzity v Amsterdamu, zjišťoval, zda mikroplasty pronikly i do lidského krevního oběhu. Použili při tom nový postup, který zahrnuje využití hmotnostní spektrometrie. Badatelé zpracovali krevní vzorky 22 zdravých dobrovolníků, v nichž pátrali po pěti různých polymerech, které jsou typickou součástí plastů.

Mikroplasty v krvi

U třech čtvrtin dobrovolníků zjistili, že jejich krev obsahuje mikroplasty. Jejich průměrná koncentrace v krvi přitom byla zhruba 1,6 mikrogramů na mililitr krve, což odpovídá asi jedné čajové lžičce v 1 000 litrech krve. Jde o první přímé potvrzení průniku mikroplastů do lidské krve.

TIP: Mikroplasty už pronikly všude: Jsou i ve vzduchu, který dýcháme

Nejvíce byl zastoupený polyethylentereftalát (PET), polyethylen a polymery styrenu. Podle vědců se mikroplasty do krve dostávají kontaktem se sliznicemi, při trávení nebo dýchání. Při vdechnutí se do krve mohou dostat částice mikroplastů o velikosti mezi jedním nanometrem až dvaceti mikrometry.

Jaký může být vliv těchto mikroplastů v krvi na lidské zdraví? Výzkum je teprve v počátcích. Už teď ale díky dřívějším experimentům víme, že mikroplasty mohou mít toxický vliv na buňky. Výzkum na myších také ukázal, že mikroplasty mohou proniknout hematoencefalickou bariérou do mozku, a že mohou přispívat ke zhoršování situace s cholesterolem i kondicí srdce a kardiovaskulární soustavy.