Ve víně je kromě pravdy i síla: Červené víno by mohlo chránit svaly astronautů

25.07.2019 - Stanislav Mihulka

Astronauté si na dlouhé cesty vesmírem zřejmě přibalí i pár lahví červeného vína. Jak ukazuje nový výzkum, víno pomáhá chránit svaly před zhoubnými účinky mikrogravitace

<p>Stav beztíže ničí svaly a kosti lidských posádek. Látka obsažená v červeném vínu by mohla těla astronautů do značné míry ochránit.</p>

O červeném vínu se již dlouho traduje, že má příznivé účinky na lidské zdraví. Vědci a lékaři zjistili, že pomáhá proti rakovině, obezitě, stárnutí či zubním kazům. Platí to pochopitelně jen v omezeném množství, neboť další vědecké studie naopak naznačují, že víno může lidské zdraví významným způsobem poškodit! Podle nového výzkumu z Harvardu si teď červené víno připíše další plusové body – podle vědců by mohlo pomáhat astronautům zůstat v kondici během dlouhých vesmírných cest.

Svaly astronautů mají v prostředí mikrogravitace sklon atrofovat (ubývat, zmenšovat se). To je ostatně i jeden z důvodů, proč musí posádky ISS během svého pobytu na oběžné dráze cvičit. Až lidé poletí na Mars, budou mít ke cvičení ještě méně možností, než dnešní posádky Mezinárodní vesmírné stanice. A až doletí na rudou planetu, čeká je významně menší gravitace, než je na Zemi, což jejich svalům také moc neprospěje.

Resveratrol proti stavu beztíže

Američtí odborníci zjišťovali, jaký vliv má na řídnutí svalů v prostředí s nízkou gravitací látka z červeného vína, populární antioxidant resveratrol. V laboratoři napodobili prostředí stavu beztíže a pak sledovali jeho vliv na svaly laboratorních potkanů. Části potkanů podávali resveratrol, zbytku nikoliv.

TIP: Vinice a na Marsu? Podle gruzínských vinařů to je skvělý nápad

Ukázalo se, že resveratol do značné míry zabrání nejhorším důsledkům působení nízké gravitace na svaly. Podle vědců se na tom podílejí hlavně protizánětlivé účinky resveratrolu, které pomáhají uchovat tkáň svalů i kostí navzdory nízké gravitaci. Není to úplné vítězství, ale rozhodně by to lidským astronautům mohlo ulehčit život. Jak se zdá, první lodě s lidskou posádkou mířící na Mars, se neobejdou bez dostatečných zásob červeného vína.

Frontiers