Vinice a na Marsu? Podle gruzínských vinařů to je skvělý nápad

17.01.2019 - Stanislav Mihulka

Gruzínci pěstují víno už 8 tisíc let. V tomto století by to chtěli zkusit i na Marsu

<p>Gruzínští vinaři se chystají vytipovat vhodné odrůdy vína, které se nejlépe vypořádají s drsnými podmínkami na povrchu Marsu.</p>

První kolonisté rudé planety budou muset zapomenout na řadu vymožeností, ne které jsou zvyklí ze Země - počínaje planetárním magnetickým štítem, ozonovou vrstvou nebo pohodlně tlustou atmosférou. Nejméně s jedním pozemským požitkem se ale kolonisté zřejmě loučit nebudou – s vínem.

Vzala si to na starost země, která má podle archeologů nejdelší tradici vinařství na světě. Touto zemí je Gruzie, kde se lidé věnují pěstování a popíjení vína už 8 tisíc let. Špičkoví gruzínští kosmičtí inženýři a odborníci na pěstování vína teď pracují na vývoji technologií, které by umožnily pěstování révy na Marsu.

Projekt IX Millennium

Pozoruhodný gruzínský projekt nese jméno IX Millennium. Jeho cílem je vybudovat na Marsu zemědělskou infrastrukturu, která zajistí víno pro kolonisty. Zahrnuje několik fází. Hned první z nich je velmi významná a spočívá ve vytipování vhodných odrůd vína, které se nejlépe vypořádají s drsnými podmínkami na povrchu rudé planety, včetně nepříjemně tvrdého kosmického záření. Už teď je prý jasné, že mnohem lépe nepříznivé podmínky zvládají odrůdy bílého vína.

TIP: Slibné výsledky: Žížaly se mohou množit v simulované půdě Marsu

Vybrané odrůdy vína plánují gruzínští vědci během příštích pár let pěstovat v simulovaném prostředí Marsu, které vytvoří v laboratoři. Víno pro Mars bude muset vydržet občasný mráz, vysoký obsah oxidu uhličitého ve vzduchu, a také nízký tlak vzduchu, který na Zemi odpovídá nadmořské výšce 6 tisíc metrů.

Největší naděje vkládají gruzínští odborníci do černomořské odrůdy Rkatsiteli, která vyniká vysokou kyselostí a je známá svou značnou přizpůsobivostí, odolností mrazu a vysokými výnosy.