Vědci konečně získali důkaz existence záhadných imunitních buněk u lidí

17.05.2022 - Stanislav Mihulka

Během komplexního mapování buněk v lidském těle vědci odhalili doposud nepolapitelný typ imunitní buňky. Doposud jsme je znali jen u myší.

V osmdesátých letech byly u myší nalezeny poněkud tajemné imunitní buňky, které dostaly označení B-1. Objevují se v rané fázi embryonálního vývoje myši a jsou-li aktivovány, vytvářejí různé protilátky. Některé z těchto protilátek se váží k vlastním buňkám myši a pomáhají odstraňovat z těla odumírající a mrtvé buňky. Aktivované buňky B-1 také vytvářejí protilátky, které fungují jako první obranná linie proti patogenům, například virům a bakteriím.

Po objevení buněk B-1 u myší vědci pochopitelně pátrali po jejich lidské verzi. To se ale ukázalo jako velmi obtížné. Poprvé jejich nalezení ohlásil jeden výzkumný tým v roce 2011, jejich výsledky ale nebyly uznány jako přesvědčivý důkaz. Odborníci se nevzdali a dál tyto tajemné imunitní buňky hledali.

Lidské buňky B-1

Nakonec to trvalo déle než deset let. Sarah Teichmann z britského Institutu Wellcome Sanger s početným týmem spolupracovníků v rámci nového výzkumu přinesla první silně podpořený doklad existence buněk B-1. Stejně jako u myší se objevují během raného embryonálního vývoje, konkrétně v prvním a druhém trimestru.

TIP: Mimořádný úspěch: Geneticky upravené T-lymfocyty porazily leukémii

Zmíněný výzkum byl součástí projektu mezinárodního výzkumného konsorcia „Human Cell Atlas“, jehož cílem je studovat pozice, funkce a charakteristiky každého typu buněk v lidském těle. Zároveň s potvrzením existence B-1 buněk členové této výzkumné skupiny publikovali výsledky analýz více než milionu lidských buněk, které reprezentovaly více než 500 různých typů buněk v lidském těle a byly získány z více než 30 různých lidských tkání.