Vědci našli fosílii patrně největšího tvora, který kdy chodil po Zemi

21.01.2021 - Martin Reichman

Paleontologové v Argentině odkryli pozůstatky gigantického dinosaura. Z několika objevených kostí soudí, že se mohlo jednat o největšího tvora, který kdy na naší planetě žil.

Objevený dinosaurus patřil mezi sauropody, velké býložravé dinosaury s dlouhými krky a ocasy, kteří chodili po čtyřech. Nově objevený jedinec mohl být větší než jeho příbuzný Patagonský titán (Patagotitan mayorum) – příslušníci tohoto rodu žili před 100 až 95 milionů lety a dosahovali výšky až 37,2 metru, nebo kolosální Argentinský ještěr (Argentinosaurus) – který je se svými 75 až 94 tunami považován za doposud největšího známého suchozemského živočicha.

Ocasní obratle, části pánve a další kosti gigantického ještěra, který před 98 miliony lety brázdil dnešní provincii Neuquén v argentinské části Patagonie, našli odborníci v geologické formaci známé jako souvrství Candelerosna, která je na fosílie bohatá.

„Je to obrovský dinosaurus, ale doufáme, že najdeme ještě další části kostry při dalších expedicích, abychom mohli s jistotou říct, jak velký doopravdy byl,“ uvedl Alejandro Otero, paleontolog z přírodovědného muzea v argentinském La Platu.

TIP: Jak se hledají dinosauři: Na návštěvě v ráji paleontologů

Fosílie podobných obřích sauropodů našli odborníci na všech kontinentech kromě Antarktidy. Ty největší z nich – včetně pozůstatků dinosaurů vážících více než 40 tun – však byly objeveny právě v Patagonii.

Dokud vědci neprovedou analýzu dinosauří stehenní či pažní kosti, nelze s jistotou určit, kolik pradávný ještěr vážil. Dosud nalezené fosílie však naznačují, že by částečně odkrytý jedinec mohl být považován za jednoho z největších. Není zatím jasné ani to, ke kterému druhu objevený dinosaurus patřil – vědci ale nepředpokládají, že by se jednalo o nový druh.

CNN, ČTK