Vědci našli protein, který pod vlivem magnetického pole napodobuje efekt cvičení

03.12.2020 - Stanislav Mihulka

Cvičení je bezesporu výborný způsob, jak si zajistit dobrou kondici a pevně stavěné tělo. Mnoho lidí ale cvičit v potřebném rozsahu z různých důvodů nemůže – například senioři anebo dlouhodobě nemocní. Pro ně hledají řešení odborníci National University of Singapore. Nedávno se jim podařilo prokázat, že jistý protein, označovaný jako TRPC1, podporuje růst svalů, pokud je buňka s tímto proteinem vystavená slabému magnetickému poli.

Objevený proces napodobuje efekt, jaký má na svaly cvičení. Badatelé ve svých experimentech používali magnetické pole, které bylo 10× až 15× silnější než magnetické pole Země. To je stále velmi slabé magnetické pole, mnohem slabší než například u klasického tyčového magnetu. Protein TRPC1 zřejmě funguje jako „anténa“, která detekuje magnetické pole.

TIP: Vědci objevili hormon, jehož účinek napodobuje tělesné cvičení

Badatelé během výzkumu v geneticky upravených svalových buňkách „vypnuli“ produkci tohoto proteinu. Svalové buňky poté přestaly reagovat na magnetické pole. Když pak následně protein TRPC1 opět vložili do svalových buněk, svalové buňky se opět dostaly pod vliv magnetismu. Tím singapurský tým prokázal klíčovou roli tohoto proteinu. Vztah mezi svaly a magnetickým polem bude nepochybně možné využít v rozmanitých aplikacích, od medicíny až po volnočasové aktivity.