Vědci objevili pod ledem Grónska dávné jezero velké jako jižní Morava

13.11.2020 - Stanislav Mihulka

Mapování polárních oblastí přineslo objev dna jezera o rozloze odpovídající Jihomoravskému kraji

Ledovce polárních oblastí ukrývají pozoruhodné věci. Vědci pod nimi v poslední době objevují například celou řadu subglaciálních jezer, v nichž je mezi ledem a povrchem země uvězněna kapalná voda. Tým amerických odborníků například nedávno pod ledem na severozápadě Grónska objevil dno velkého dávného jezera, jehož rozloha cca 7 100 kilometrů čtverečních odpovídá rozloze Jihomoravského kraje. V dnešním světě by se toto jezero umístilo kolem 20. místa v žebříčku největších jezer

Geolog Guy Paxman z Columbia University a jeho spolupracovníci odhadují, že toto jezero vzniklo před statisíci, možná i miliony let. Pojmenovali ho „Camp Century Basin“, podle již zaniklé blízké vojenské výzkumné základny. Zároveň jsou přesvědčeni, že toto jezero vzniklo v době, kdy tato oblast nebyla zaledněna. Další možností je, že oblast vznikla působením glaciální eroze.

TIP: Časovaná bomba: Tající led v Grónsku může odkrýt opuštěnou toxickou základnu

Dávné jezero mohlo pojmout zhruba 580 kilometrů krychlových vody. Badatelé odhadují, že ho napájelo nejméně 18 vodních toků, které tehdy protékaly grónskou krajinou. K objevu zásadně přispěl projekt americké kosmické agentury NASA „Operation IceBridge“, jejímž cílem je mapování polárních oblastí světa. Objevená oblast by každopádně mohla ukrývat cenné informace o dávném prostředí Grónska a o podmínkách, které tehdy v této polární krajině panovaly.

Science Alert