Vědci odeslali vzkaz k blízké obyvatelné exoplanetě: Odpověď čekají za 25 let

Jsme ve vesmíru sami? Vědci z organizace Sónar se rozhodli nečekat na zprávu z vesmíru a sami poslali vzkaz

20.11.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci v rámci projektu s výmluvným názvem Sónar Calling GJ273b (česky Sónar volá exoplanetu GJ273b), ve spolupráci s odborníky METI (Messaging Extraterrestrial Intelligence) a španělským institutem IEEC (Institute of Space Studies of Catalonia) odeslali zprávu k obyvatelné planetě GJ 273b ze souhvězdí Malého psa.

TIP: Měli bychom aktivně hledat mimozemské civilizace, nebo se jich bát?

Ve dnech 16. až 18. října letošního roku (2017) skupina Sónar poslala do vesmíru vzkaz tvořený souborem signálů. Vědci k tomu použili anténu zařízení EISCAT (European Incoherent SCATter Scientific Association) v norském Tromsø.

Vzkaz pro svět Luytenovy hvězdy

Tato zpráva míří k přesně určenému cíli, kterým je exoplaneta GJ 273b, superzemě o velikosti 2,9 násobku naší Země. Jde o nadějný svět, protože se nalézá v obyvatelné zóně, takže by tam, čistě teoreticky, mohl existovat život podobný našemu.

TIP: Obrácená optika: Jak by mimozemšťané poznali, že na Zemi existuje život?

Cílová planeta obíhá kolem červeného trpaslíka GJ 273, kterému se rovněž přezdívá Luytenova hvězda. Tento planetární systém se nachází v souhvězdí Malého psa a je od nás vzdálený asi 12,4 světelných let. Exoplaneta GJ 273b je nejbližší známý potenciálně obyvatelný svět, který je viditelný ze severní polokoule. Pokud se na cílové planetě skutečně nachází inteligentní život, odpověď by mohla dorazit zpátky na Zemi asi za 25 let.

Ne všichni jsou ovšem stejně optimističtí. Podle nedávné studie vědců z Cornellovy univerzity se odpověď na otázku, zda jsme ve vesmíru sami, nedozvíme dříve než za 1 500 let.

Danielle Futselaar / METI