Vědci poprvé v historii objevili stopy supravodivosti v meteoritech

08.03.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Hlavní část železného meteoritu Mundrabilla vážícího 12,4 tuny.</p>

Hlavní část železného meteoritu Mundrabilla vážícího 12,4 tuny.

Je-li nějaký materiál supravodivý, znamená to, že může vést elektřinu s nulovým odporem, tedy zcela bez zahřívání a uvolňování energie. V našich experimentech zatím supravodivost funguje jen při extrémně nízkých teplotách, blízkých absolutní nule.

Američtí vědci ale nedávno objevili stopy supravodivosti v meteoritech. Jde zatím o dva meteority: železný meteorit Mundrabilla, který byl objeven roku 1911 v Austrálii a převážně uhlíkový meteorit Graves Nunataks, objevený roku 1995 v Antarktidě.

TIP: Žně lovců meteoritů v íránské poušti Lút

Nebylo to zase takové překvapení, protože stopy supravodivosti v meteoritech vykazují podobné materiály, u nichž známe supravodivost na Zemi. Jsou to slitiny india a cínu, které jsou supravodivé zhruba při teplotách, jaké panují v kosmickém prostoru. Podle vědců ale tento objev naznačuje, že supravodivost je ve vesmíru běžným jevem. Časem bychom tak mohli narazit na nějaké méně obvyklé materiály, které budou supravodivé i při vyšších teplotách.

Science Magazine