Vědci potvrzují: Náš mozek si během spánku přehrává čerstvé vzpomínky

07.05.2020 - Stanislav Mihulka

K čemu vlastně slouží sny? Podle vědců pomáhají lidskému mozku třídit a ukládat nové vzpomínky do paměti

Jednou z velkých záhad pro dnešní vědu stále zůstává náš vlastní mozek. Na celou řadu otázek stále neznáme odpovědi. Jak mozek vlastně funguje? Co se v něm děje během spánku? A k čemu nám jsou sny? Tým neurovědců nedávno spojil síly s experty na počítačové technologie, a společně se rozhodli analyzovat, co se děje v mozku, když člověk spí.

Co se děje ve spánku

Badatelé při tomto výzkumu využili mikroelektrody, které slouží jako rozhraní mezi mozkem a počítačem, například při dekódování mozkových signálů u lidí, kteří jsou paralyzovaní kvůli závažnému poškození nervové soustavy. Studie se zúčastnili dva dobrovolníci, kteří již měli v hlavě implantované mikroelektrody z jiného důvodu.

Tito dobrovolníci měli za úkol hrát počítačovou hru, podobnou legendární elektronické hře „Simon“ z osmdesátých let. Nehráli ji ale rukama, nýbrž pomocí mysli. Před hraním této hry i po jejím hraní si dobrovolníci zdřímli. Vědci přitom během experimentu v jejich mozcích, díky implantovaným elektrodám, detailně sledovali aktivitu vybraných neuronů mozkové kůry.

TIP: Chcete si pamatovat své sny i po probuzení? Vědci radí, jak na to!

Výsledky výzkumu byly jednoznačné. Badatelé v mozku dobrovolníků pozorovali stejné chování neuronů při hraní počítačové hry, a pak během následujícího spánku. Vše nasvědčuje tomu, že tito lidé během spánku „hráli“ stejnou hru, jako předtím hráli v bdělém stavu. Jde o první přímý důkaz toho, že si lidé během spánku „přehrávají“ vzpomínky na to, co těsně předtím zažili. Již dlouho víme, že podobný proces funguje u zvířat, u lidí ale takový důkaz zatím scházel.