Vědci stvořili umělou „marťanskou vodu“ pro výzkum života na Marsu

Mohl ve vodě na Marsu existovat život, když průměrná teplota na jeho povrchu je mínus 55 °C? Překvapivě ano!

20.10.2017 - Stanislav Mihulka

Na Marsu je zima. Kolem rovníku může sice teplota občas dosahovat až kolem 20 °C, ale na pólech rudé planety panují teploty až okolo mínus 150 °C. Průměrná teplota na povrchu Marsu je mínus 55 °C, což je hluboko pod bodem mrazu vody.

Podle Lorny Dougan z Univerzity v Leedsu bychom ale měli brát v potaz, že voda na Marsu nejspíš nebude čistá. Jak zjistil americký robot Phoenix, který přistál na Marsu v roce 2008, na povrchu planety se vyskytují soli, například chloristan, což jsou silná oxidační činidla.

Marťanská voda s chloristanem

Douganová a její tým si podle dat získaných robotickými průzkumníky proto vyrobili umělou vodu z Marsu, se kterou pak experimentovali. Když vytvořili vodu s vysokým obsahem chloristanu hořečnatého, ukázalo se, že zůstává kapalná až do teplot kolem mínus 67 °C.

TIP: Slaná, ale tekoucí: NASA potvrdila kapalnou vodu na povrchu Marsu

Vědci, kteří pátrají po dávném a možná i současném životě na Marsu, teď mohou počítat s tím, že na některých místech Marsu je kapalná voda. Žít v takovém extrémním roztoku by sice nebylo vůbec snadné, ale zároveň nikoliv zcela vyloučené.

University of Leeds, Nature Communications