Velká skupina hvězd v disku Mléčné dráhy se chová velmi podivně

01.10.2018 - Stanislav Mihulka

V Mléčné dráze jsou dodnes jizvy po dávných střetech s jinými galaxiemi

Mléčná dráha je sice na pohled poklidná spirální galaxie, má za sebou ale divokou minulost. A její stopy jsou dodnes patrné na uspořádání a pohybu hvězd v Mléčné dráze. Jsou jako jizvy na těle Mléčné dráhy.

Astronomka Teresa Antoja z Barcelonské univerzity a její spolupracovníci studovali data evropské vesmírné observatoře Gaia a vystopovali jednu takovou divokou událost z minulosti. Jde o „jizvu“, která se v Mléčné dráze objevila asi před 300 miliony let a dodnes není úplně zahojená.

Jizva po galaktickém střetu

Jde o skupinu několika milionů hvězd, které se chovají dost neobvykle. Obíhají sice kolem centra Mléčné dráhy, ale také obíhají jedna kolem druhé, ve zvláštním spirálovém uspořádání. Pozorování těchto hvězd dovedlo badatele k závěru, že jsou pozůstatkem dramatické události, ve které hrály roli nezměrné gravitační síly.

TIP: Trpaslík překvapil: Malá galaxie poprvé přistižena při kanibalismu

Podle badatelů je hlavním podezřelým trpasličí eliptická galaxie ve Střelci, jedna z nejbližších satelitních galaxií Mléčné dráhy. V této době je od nás vzdálená asi 43 tisíc světelných let. Před pár sty miliony let se ale těsně přiblížila k disku Mléčné dráhy a podle všeho svou gravitací změnila pohyby hvězd v Mléčné dráze. Naše Galaxie ale ještě neřekla poslední slovo. Mléčná dráha krade této trpasličí galaxii hvězdy a podle odhadů asi tak za dalších 100 milionů let ji roztrhne na kusy a pozře.