Venuši čeká v polovině prosince těsné setkání s kometou Leonard

30.08.2021 - Stanislav Mihulka

V polovině prosince se kometa Leonard přiblíží k Venuši, na vzdálenost čtyř milionů kilometrů. Zajímavá podívaná by to mohla být hlavně pro japonskou sondu Akatsuki

<p>Venuše na moderně zpracovaném snímku sondy Mariner 10 z roku 1974.</p>

Venuše na moderně zpracovaném snímku sondy Mariner 10 z roku 1974.

Astronomové očekávají, že nedávno objevená kometa C/2021 A1 (Leonard) prolétne 18. prosince ve vzdálenosti 4,34 milionů kilometrů od Venuše. Za další dva dny Venuše projde prachovým ohonem komety. Qicheng Zhang z Caltechu a jeho tým zjišťovali, co se při tom bude dít.

Ohon komety

Z jejich pozorování vyplynulo, že prachový ohon komety Leonard tvoří převážně prach o velikosti 0,1 až 1 milimetru, který se uvolnil v předešlém roce. To, zda bude setkání Venuše s kometou doprovázeno atraktivními úkazy, jako je déšť velkého počtu meteoritů, který bychom mohli pozorovat i ze Země, záleží především na tom, zda a kdy se do ocasu komety uvolní větší kusy materiálu.

TIP: NASA detekovala rádiové signály z Venuše: Podobají se těm, které známe z Jupiteru

Podle Zhangova týmu je bohužel nepravděpodobné, že bychom se stali svědky velkolepé podívané. Naopak dobrou zprávou je, že tím pádem zřejmě nedojde k ohrožení japonské sondy Akatsuki, momentálně jediné, která je na orbitě Venuše. Na druhou stranu, komety bývají nevyzpytatelné. Právě Akatsuki by mohla pořídit pěkné snímky toho, jak bude setkání Venuše s kometou vypadat.