Vesmírné drama: Astronomové pozorují bolestné výkřiky velké umírající hvězdy

29.07.2019 - Stanislav Mihulka

Hvězda T Ursae Minoris prochází vzácnou fází pulzujícího červeného obra

<p>Hvězda  U Camelopardalis vyvrhuje vlny plynu a prachu, podobně jako T Ursae Minoris</p>

Existence hvězd je obvykle příliš dlouhá na to, abychom ji zachytili celou během jednoho lidského života. Astronomové mají ale někdy štěstí, a podaří se jim zachytit hvězdu, která právě prochází nějakým klíčovým okamžikem své historie. Právě to se nedávno podařilo týmu australských a maďarských odborníků, když pozorovali umírajícího rudého obra.

Jde o hvězdu jménem T Ursae Minoris (T UMi), která se nachází v souhvězdí Malého medvěda, ve vzdálenosti asi 3 tisíce světelných let. Hvězdě je teprve 1,2 miliardy let, čili její věk odpovídá asi čtvrtině stáří Slunce. Přesto už umírá, protože její hmotnost představuje dvojnásobek hmotnosti Slunce. A velké hvězdy stárnou mnohem rychleji, než ty malé.

Umírání T Ursae Minoris

Meridith Joyce z australské Australian National University a její spolupracovníci zjistili, že T Ursae Minoris právě prochází přechodnou a krátkou fází proměnného červeného obra. Hvězda do této fáze vstoupila před pár miliony let, když vyčerpala své hvězdné palivo. Teď T UMi prochází intenzivními pulzy, během nichž se mění velikost hvězdy, její jasnost i teplota.

TIP: Rudý veleobr Betelgeuse: Hvězda, která by pozřela většinu Sluneční soustavy

Nejde přitom jenom o světelnou show. Pulzující umírající hvězdy, jako je právě T UMi, vyplivují do vesmíru záplavu materiálu s prvky, jako je uhlík, dusík, cín nebo olovo. Joyce s kolegy také tvrdí, že představení je už skoro u konce. Během posledních let totiž se tahle hvězda stmívá, zmenšuje a ochlazuje. To znamená, že červený obr již velmi brzy v poslední křeči odfoukne své vnější vrstvy a zanechá po sebe mlhovinu a bílého trpaslíka.