Vesmírné kamení: Jaký je rozdíl mezi chondrity a achondrity?

21.01.2023 - Michal Švanda

Drtivou většinu na Zemi dopadajících meteoritů tvoří ty kamenné. Na jaké druhy můžete narazit a které jsou vzácnější?

<p>Přibližně 95 % všech meteoritů, které dopadnou na Zemi, tvoří ty kamenné. Na snímku část chondritu nalezeného v libyjské lokalitě Hammadah al-Hamra. <em>(foto: Wikimedia Commons, Jan Helebrant, CC BY-SA 2.0)</em></p>

Přibližně 95 % všech meteoritů, které dopadnou na Zemi, tvoří ty kamenné. Na snímku část chondritu nalezeného v libyjské lokalitě Hammadah al-Hamra. (foto: Wikimedia Commons, Jan Helebrant, CC BY-SA 2.0)

Země čelí neustálému bombardování menšími či většími částicemi z kosmu. S opravdu hmotnými meteoroidy se naštěstí nesráží příliš často, a protože ji obklopuje atmosféra, dokážou až na povrch proniknout v podobě meteoritů jen skutečně velká tělesa.

TIP: Lovci vesmírného kamení: Jak najít meteorit?

Meteority primárně dělíme na relativně vzácné železné a na běžné, kamenné, které opět členíme na dvě skupiny – achondrity a chondrity. Asi 86 % všech meteoritů reprezentují druhé zmíněné. Daný materiál patří v naší soustavě mezi ty nejstarší známé a jeho chemické složení odpovídá zárodečné sluneční mlhovině s výjimkou těkavých prvků. Rozřízneme-li chondrit, uvidíme kulovité částečky, tzv. chondrule, tvořené minerály jako olivín či pyroxen. Jde o kondenzace meteorické taveniny, jinak chondrit sestává převážně z křemičitanů.

Achondrity chondrule neobsahují, jedná se o magmatickou horninu. Zřejmě představují úlomky kůry diferencovaných asteroidů, které se rozpadly při srážce, a tvoří asi jen 3 % všech meteoritů nacházených na Zemi.