Vesmírné teleskopy pořídily rentgenový snímek „Božské ruky“

Pozorování amerických vesmírných rentgenových observatoří Chandra a IXPE odhalilo vnitřní strukturu přízračné „Božské ruky“

03.11.2023 - Stanislav Mihulka

Když v roce 1895 objevil německý fyzik Wilhelm Röntgen paprsky X a pořídil slavný první rentgenový snímek manželčiny ruky, nemohl tušit, že o 130 let později budeme podobným způsobem rentgenovat „vesmírné ruce“.

Odborníci NASA využili schopnosti dvojice vesmírných rentgenových teleskopů Chandra a IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) a s jejich pomocí „zrentgenovali“ pozoruhodnou mlhovinu MSH 15-52, vzdálenou od nás asi 16 tisíc světelných let. MSH 15-52 není obyčejnou mlhovinou, má za sebou bouřlivou minulost a kvůli jejímu zvláštnímu tvaru se jí přezdívá „Božská ruka“ nebo také „Vesmírná ruka“.

Pulsarová mlhovina

MSH 15-52 je vzácná mlhovina pulsarového vichru (Pulsar wind nebula) neboli plerion. Vytváří ji mladý pulsar PSR B1509-58, tedy zhroucené jádro nedávno zaniklé masivní hvězdy, které zběsile rotuje a intenzivními polárními výtrysky vyvrhuje spoustu hmoty. Výsledkem je útvar, který připomíná gigantickou ruku.

Mlhovina MSH 15-52 okem observatoře Chandra (vlevo), IXPE a kompozitní snímek s vyznačenými magnetickými čarami. (foto: NASA/CXC/MSFC (IXPE), R. Romani, J. Schmidt, CC BY-SA 4.0)

Původní masivní hvězda „kosmické ruky“ zanikla asi před 1 500 lety a my dnes pozorujeme pulsarovou mlhovinu ve fázi jejího zrodu. Rentgenové teleskopy odhalily uvnitř této mlhoviny struktury, které opravdu připomínají lidské kosti, což mlhovině MSH 15-52 dodává na strašidelném zjevu.

TIP: „Sauronovo oko“ v souhvězdí Vodnáře je působivá symbiotická dvojhvězda

O skutečné kosti pochopitelně nejde, ale zajímavou souhrou okolností tyto rentgenové snímky ukazují struktury, které jako „kosti“ v jistém smyslu fungují, protože vyztužují a určují tvar mlhoviny. Jde o magnetická pole, podél kterých putují vysokoenergetické a elektricky nabité částice urychlené energií pulsaru, které vyzařují rentgenové záření a tvarují výslednou mlhovinu.