Vesmírné vyšetřování: Co zabíjí galaxie kupy galaxií v Panně?

05.11.2021 - Stanislav Mihulka

Detailní pozorování plynu v Kupě galaxií v Panně odhalilo viníka postupného umírání tamních galaxií

<p>Disky molekulárního plynu a horkého plazmatu v Kupě galaxií v Panně (Virgo Cluster). Ve výřezu galaxie NGC 4567 a NGC 4568, které jsou jako mnoho dalších dotčené probíhajícími extrémními fyzikálními procesy.</p>

Pokud jde o galaxie, je zvláštní mluvit o smrti. Ale astronomové to dělají, neboť galaxie, ve které se přestanou rodit nové hvězdy, vlastně umírá. Taková galaxie může ještě dlouho jasně zářit, ale postupně vyhasíná a vychládá. Platí to například pro galaxie v kupě galaxií v Panně, která představuje nejbližší opravdu velkou koncentraci galaxií v okolním vesmíru.

Doposud ale nebylo jasné, proč se to děje. Řešení nabízí nedávný výzkum početného mezinárodního týmu odborníků. Vědci nakonec jako nejpravděpodobnějšího viníka označili přehřáté plazma, které postupně „rdousí“ galaxie a připravuje je o schopnost rodit nové hvězdy.

Galaxie v extrémním prostředí

Podle spoluautorky výzkumu Claudie Lagos z výzkumného centra International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR) se ukazuje, že extrémní vesmírné prostředí má na galaxie velký vliv. V centru kupy galaxií v Panně se dotyčné galaxie řítí rychlostí až několik milionů kilometrů za hodinu v plazmatu, které je tisíckrát žhavější než Slunce. Kvůli tomu postupně přicházejí o plyn, z něhož by jinak vznikaly hvězdy.

TIP: Umírající galaxie: NGC 1947 ze souhvězdí Mečouna přišla o většinu plynu a prachu

Vědci použili data z rádiového průzkumu oblohy Virgo Environments Traced in Carbon Monoxide (VERTICO) Survey, který probíhal na soustavě radioteleskopů ALMA v Chile. Tento průzkum byl zaměřený na oxid uhelnatý. Ten sice představuje jen vzácnější složku kosmického plynu, ale jeho pozorování je mnohem snazší než pozorování například vodíku. To badatelům umožnilo zmapovat situaci s kosmickým plynem ve zkoumaných galaxiích.