Vesmírné zámotky: Hvězdné porodnice jsou napájené sítěmi proudícího plynu

08.07.2020 - Stanislav Mihulka

Pozorování rádiových vln vyzařovaných oxidem uhelnatým umožnilo detailně sledovat pohyb plynu uvnitř galaxií

<p>Proudy plynu ve spirální galaxii NGC 4321.</p>

Proudy plynu ve spirální galaxii NGC 4321.

Hvězdy a planetární systémy se rodí v obrovských mračnech molekulárního plynu. Před miliardami let tak vznikla i Sluneční soustava. V galaxiích se tu a tam nacházejí hvězdné porodnice, což jsou oblasti plné takových mračen, kde hvězdy vznikají jako na běžícím pásu. Umístění těchto porodnic ale není tak náhodné, jak by se mohlo zdát.

Astronom Jonathan Henshaw z německého institutu Max Planck Institute for Astronomy a jeho tým potvrdili původní předpoklady, že hvězdné porodnice jsou uvnitř galaxie jako zámotky, zapředené do složité sítě kosmického plynu. Tento plyn se pohybuje a napájí hvězdné porodnice i jednotlivé vznikající hvězdy a planetární systémy.

Stopování oxidu uhelnatého

Podle Henshawa molekulární mračna plynu připomínají krajinu plnou měst, která jsou propojená dálnicemi. Po „dálnicích“ se ale namísto automobilů pohybuje kosmický plyn. Molekulární mračna jsou tvořená převážně vodíkem. Henshaw s kolegy ale pozorovali jiný plyn, a to oxid uhelnatý

TIP: Vědci poprvé pozorovali hvězdnou porodnici na odvrácené straně Galaxie

Jde o to, že oxid uhelnatý v molekulárních mračnech krásně vyzařuje rádiové vlny, které pak mohou detailně sledovat výkonné radioteleskopy. Taková pozorování zahrnují miliony měření, s jejichž pomocí je pak možné určit pohyb mas plynu v té které oblasti dotyčné galaxie. Badatelé tak mohli sledovat plyn, který zásobuje „živinami“ hvězdné porodnice, do velkého detailu.

MPIA