Vesmírný Halloween: Hubbleův vesmírný dalekohled ulovil galaktický přízrak

30.10.2019 - Stanislav Mihulka

Západní vesmírné agentury slaví Halloween s nedávno pořízeným snímkem galaktického přízraku. Jde o velmi vydařenou srážku galaxií, kterou letošního 19. července (2019) zachytil v oblasti viditelného záření Hubbleův vesmírný dalekohled, pomocí svého zařízení Advanced Camera for Surveys.

Tato srážka galaxií nese označení Arp-Madore 2026-424 a dochází k ní ve vzdálenosti 704 milionů světelných let od Sluneční soustavy. Srážky galaxií jsou ve vesmíru vlastně docela běžné. Tahle je ale rozhodně výjimečná. V tomto případě se totiž galaxie srážejí „čelně“ a pohybují se přímo proti sobě.

Prstencová srážka galaxií

Výsledkem takové srážky může být dočasný prstenec galaktického materiálu, který teď pěkně obklopuje obě galaxie a tvoří obličej a nos galaktického přízraku. V tomto prstenci právě probíhá intenzivní tvorba nových hvězd. Velmi neobvyklé je i postavení obou galaktických jader vedle sebe, které ukazuje, že galaxie, co se srážejí, byly původně zhruba stejně velké.

TIP: Kosmický motýl Westerhout 40 je domovem stovek mladičkých hvězd

Prstencové galaxie jsou vzácné. V okolních vesmíru jsme jich objevili sotva pár set. Vznikají obvykle jen tehdy, když dojde ke srážce galaxií, které jsou vůči sobě orientované určitým způsobem. Prstenec navíc existuje jen relativně krátkou dobu, alespoň z hlediska délky existence celých galaxií. Časem zmizí, srážející se galaxie splynou do jedné velké galaxie a pak už téměř nic nenasvědčuje, že došlo ke galaktické srážce.

NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams, and M. Durbin (University of Washington)