Vesmírný omyl? Astronomové objevili bílého trpaslíka, který nemá existovat

16.08.2019 - Stanislav Mihulka

Nově objevený bílý trpaslík je příliš malý na to, aby mohl vzniknout běžným způsobem. Musel by být totiž starší než samotný vesmír

<p>Gravitační čočka vyvolaná bílým trpaslíkem.</p>

Gravitační čočka vyvolaná bílým trpaslíkem.

Bílí trpaslíci představují závěrečnou nebo spíše posmrtnou fázi života hvězd střední velikosti, jako je třeba naše Slunce. Vědci mají poměrně přesnou představu, jako proces vzniku bílého trpaslíka probíhá a jak by měl bílý trpaslík vypadat.

Jenomže bílý trpaslík s označením KIC 8145411 tato zavedená pravidla nedodržuje. Typický bílý trpaslík má hmotnost kolem 60 procent Slunce. KIC 8145411 odpovídá 20 procentům Slunce. Problém je v tom, že takto malý trpaslík by musel vzniknout z malé hvězdy. A malé hvězdy se vyvíjejí mnohem pomaleji. V tomto případě by původní hvězda nejspíš musela být starší než samotný vesmír, pokud by bílý trpaslík vznikl běžným způsobem.

Jak vznikl nemožný trpaslík?

Něco takového je nejspíš nemožné, takže se na vzniku bílého trpaslíka KIC 8145411 musel podílet nějaký další mechanismus. Pokud by vznikající bílý trpaslík měl hvězdného společníka, mohl ho připravit o část hmoty. KIC 8145411 sice má společníka, hvězdu podobnou Slunci, ta je ale příliš vzdálená (1,3 AU) na to, aby mezi hvězdami mohlo dojít k přesunu dostatečného množství materiálu.

TIP: Těsné páry bílých trpaslíků splynou do velmi exotického druhu hvězdy

Objevitelé proto navrhli několik možných scénářů, jak by bílý trpaslík KIC 8145411 mohl přijít o hmotu. Lupičem hmoty mohla být třetí hvězda, kterou pak gravitace vystřelila ze soustavy pryč. Hmotu mohla odčerpat velká planeta nebo hnědý trpaslík, a poté by takové těleso mohlo skončit v druhé hvězdě. Anebo se bílý trpaslík nějakým zvláštním způsobem nafoukl, takže ho vzdálený společník mohl připravit o hmotu. Pro žádný navrhovaný scénář ale v tuto chvíli neexistují přesvědčivé důkazy. Záhada bílého trpaslíka tedy trvá.