Vesmírný peeling: Mohou hvězdy „omládnout“?

29.01.2022 - Michal Švanda

Věk hvězdy tvoří jednoznačnou a nezpochybnitelnou veličinu, měřenou kontinuálně od jejího vzniku. Někdy se však mohou stálice jevit mladší, než ve skutečnosti jsou

<p>Modré opozdilce nacházíme v centrech hustých kup, přičemž mezi ostatními hvězdami nápadně vyčnívají právě mladistvým vzhledem – přestože podle všech ostatních indicií dosahují stejného stáří jako jejich souputnice zrozené zřejmě v tomtéž čase z identické zárodečné mlhoviny.</p>

Problém tkví v tom, že u kosmických objektů nebyl v době jejich zrodu nikdo, kdo by zmáčkl stopky. Proto věk stálic odvozujeme z jejich vlastností plynoucích z analýzy elektromagnetického záření, jež od nich přichází. Ze vzhledu spektra můžeme velmi přesně odhadnout, v jakém vývojovém stadiu se daná hvězda nachází, a určit tak její odpovídající věk

TIP: Jak se určuje stáří hvězdy?

Pokud však dojde k zásadní změně hvězdné struktury, může stálice „klamat tělem“ a zdát se mladší, než by odpovídalo jejímu skutečnému věku – podobně jako některé známé herečky. K popsanému jevu zřejmě dochází, pokud vyvinutá hvězda ve stadiu rudého obra přijde o svoji chladnou obálku, například velmi intenzivním proudem ve výtryscích aktivních galaxií. Připomíná to kosmetický peeling, po němž stálice zdánlivě omládne, neboť vzdálenému pozorovateli odhalí své méně opotřebované vnitřní vrstvy.

Dále existují tzv. modří opozdilci – obří hvězdy, které z jiné blízké kolegyně odčerpaly čerstvé palivo, aby pak domněle omládly, podobně jako pověstní upíři.