Vesmírný supermix: Systém ARP 299 je prošpikovaný vysoce zářivými zdroji

27.06.2017 - Martin Reichman

ARP 299 -<p>Systém ARP 299 je doslova prošpikován vysoce zářivými zdroji. Astronomové jich zde napočítali hned 25.</p>
ARP 299 -

V rozpínajícím se vesmíru jsou vzájemné kolize mezi galaxiemi poměrně běžné. Pohled do nitra systému ARP 299 ale odhaluje vesmírný supermix.

Systém ARP 299 se nachází v souhvězdí Velké medvědice, asi 140 milionů světelných let od Země. Jeho součástí jsou dvě galaxie – IC 694 a NGC 3690, které jsou ve stadiu slučování. Tento hvězdný mix ale není jedinou ingrediencí v tomto vesmírném mixu.

Nová data z rentgenové observatoře Chandra odhalila, že systém ARP 299 je doslova prošpikován vysoce zářivými zdroji. Astronomové jich zde napočítali hned 25, přičemž 14 z nich svým výkonem patří mezi tzv. ultrasvítivé rentgenové zdroje, označované jako ULX (ultraluminous X-ray sources).

Většina galaxií se přitom může pochlubit maximálně jedním ULX zdrojem a například v Mléčné dráze nebyl ULX objeven žádný. Předpokládá se, že ULX jsou kombinací hvězdy a neutronové hvězdy, nebo černé díry.

chandra.harvard.edu