Vražedný „Blob“ u pobřeží Pacifiku zabil přes milion mořských ptáků

18.01.2020 - Stanislav Mihulka

Teplá voda v severním Pacifiku zavinila před čtyřmi lety vyhladovění a smrt nejvíce mořských ptáků ve známé historii

<p>Mrtví alkouni na jaře 2016, poblíž Homeru na Aljašce.</p>

Mrtví alkouni na jaře 2016, poblíž Homeru na Aljašce.

Obrovský a vražedný „Blob“ není monstrum z černobílého japonského katastrofického filmu, nýbrž devastující masa teplé mořské vody, která se objevila v severním Pacifiku u pobřeží severní Ameriky v zimě 2015 až 2016. Podle nedávného výzkumu amerických vědců „Blob“ tehdy zavinil smrt více než jednoho milionu alkounů úzkozobých a dalších mořských ptáků.

Odborníci tvrdí, že šlo o vůbec největší jednorázové vymření mořských ptáků, jaké jsme kdy zaznamenali ve světových oceánech. „Blob“ byl tehdy velký asi jako Aljaška a objevil se těsně u západního pobřeží Kanady a Spojených států. Podobné masy teplé mořské vody se tam objevily už v roce 2013, ale v létě 2015 se situace dramaticky zhoršila, kvůli probíhajícímu klimatickému jevu El Niño.

TIP: V severní Americe během uplynulých 50 let zmizely 3 miliardy ptáků

Když se u pobřeží severní Ameriky rozprostíral „Blob“, tak tam satelity a teploměry v mnoha případech detekovaly teploty, které byly o 3 až 6 °C vyšší, než kolik v těchto místech a ve stejné době bývá obvyklé. Není divu, že taková změna vážně postihla zdejší ekosystémy. Hlavní problém byl v tom, že se mořským živočichům kvůli teplejší vodě zrychlil tělesný metabolismus. Dravé ryby, jako jsou lososi nebo tresky, musely ulovit mnohem více malých rybek, což je ale současně hlavní zdroj potravy pro alkouny a řadu dalších mořských ptáků. Výsledkem byly ohromné počty ptáků, kteří zahynuli hlady. Vědci varují, že se podobné situace budou opakovat častěji a častěji.