Vrtulový dron Ingenuity už na Marsu nalétal celkem přes půl hodiny

17.12.2021 - Martin Reichman

Vrtulový dron Ingenuity americké vesmírné agentury NASA svým nedávným 17. letem překonal milník 30 minut, které od únorového přistání na Marsu v jeho řídké atmosféře celkem nalétal.

<p>Ingenuity v marsovské oblasti „Airfield J“, na snímku (uprostřed) pořízeným kamerou Perseverance ze vzdálenosti 295 metrů.</p>

Podle JPL Ingenuity od svého přistání spolu s roverem Perseverance 18. února na rudé planetě už zaznamenal 30 minut a 48 vteřin letového času. Nad povrchem Marsu přitom urazil vzdálenost bezmála 3,6 kilometru a dokázal vystoupat do dvanáctimetrové výšky a letět rychlostí až pět metrů za vteřinu.

Dron není vybavený vědeckými přístroji a jeho jediným úkolem je vyzkoušet možnosti budoucího průzkumu povrchu mimozemských těles prostřednictvím létajících aparátů. Ingenuity překonal všechna očekávání vědců, kteří původně počítali jen s pěti letovými testy, které měly skončit během 30 dní.

TIP: Vyslanec vědy a techniky: Jaké vědecké přístroje nese rover Perseverance

Poslední 17. let, trvající 117 vteřin Ingenuity absolvoval 5. prosince. Jeho stav ale nebylo možné podle JPL dříve potvrdit kvůli nečekanému přerušení toku letových dat během sestupu stroje k povrchu. Až při následné analýze údajů, které dorazily na Zemi, mohli vědci konstatovat, že let byl úspěšný a Ingenuity je ve výborné kondici. Podle JPL byl v plánu i další 18. start, podrobnosti o jeho průběhu ale operátoři zatím nezveřejnili.