Všechno nejlepší: Hubbleův dalekohled oslavil 31. narozeniny snímkem extrémní hvězdy

28.04.2021 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled si k 31. výročí letu do vesmíru vyfotil úžasnou hvězdu AG Carinae ze souhvězdí Lodního kýlu, která umírá před našima očima

<p>Obrovská a nesmírně zářivá hvězda AG Carinae ze souhvězdí Lodního kýlu</p>

Obrovská a nesmírně zářivá hvězda AG Carinae ze souhvězdí Lodního kýlu

Hubbleův vesmírný dalekohled odletěl do vesmíru 24. dubna 1990. Od té doby nás vytrvale zásobuje úchvatnými fotografiemi blízkých i velmi vzdálených kosmických objektů. Že mu to jde stále skvěle, dokazuje i jeho nedávný snímek, který Hubble pořídil v den svých narozenin, tedy 24. dubna 2021.

Snímek zachycuje podivuhodnou hvězdu AG Carinae ze souhvězdí Lodního kýlu, vzdálenou asi 20 tisíc světelných let od nás. Jde o divokou extrémní hvězdu, kterou obklopuje mračno vyvrženého materiálu o průměru zhruba šesti světelných let. Tato struktura přitom vznikla při jedné či několika mohutných hvězdných explozích, přibližně před 10 tisíci lety. Samotné mračno tvoří materiál o hmotnosti odpovídající 10 Sluncím.

Superstar na konci života

AG Carinae je gigantická hvězda, přestože je její hmotnost jen okolo 55 Sluncí, naši mateřskou hvězdu v zářivosti předčí zhruba milionkrát. Takové hvězdy jsou pravé superstar – ohromují svým jasem, jejich sláva ale bývá velice krátká. AG Carinae čeká právě takový osud – přestože je stará sotva pár milionů let, její životní pouť se už pomalu chýlí ke konci.

TIP: 10 nejlepších úlovků Hubbleova vesmírného teleskopu

AG Carinae se momentálně nachází v přechodné fázi takzvaného zářivého modrého proměnného veleobra (LBV). Podobných hvězd známe jen velmi málo. Ještě relativně nedávno byla velkým a horkým modrým veleobrem spektrální třídy O. A už brzy z ní bude bouřlivá a nespoutaná Wolf-Rayetova hvězda, který chrlí hmotu do okolního prostoru mohutným hvězdným vichrem a explozemi.

AG Carinae je sice momentálně v klidu, ale u těchto hvězd je více méně zaručené, že klid nepotrvá dlouho. Hubbleho nástupci snad budou mít štěstí a zachytí její další proměnu. Rozhodně se bude na co koukat.