Vylepšení císařského řezu: Mikrobi z vagíny pomohou novorozencům

02.02.2016 - Stanislav Mihulka

Když se dítě narozené císařským řezem nedostane do styku s vagínou matky, je možné mu jednoduše pomoct

Císařským řezem, při němž je novorozenec vyjmut přímo z břicha těhotné ženy, se dnes rodí v průměru téměř každé páté dítě. Je o něco rizikovější než klasický porod a dítě se při něm nesetká s užitečnými bakteriemi z vagíny matky.

První mikrobi novorozenců přitom hrají důležitou roli při vývoji imunitního systému. Děti narozené císařským řezem jsou o něco více ohroženy obezitou, astmatem, alergiem i jinými problémy, které souvisejí s imunitou.

Lékaři proto vymysleli jednoduchý postup, jak dětem narozeným císařským řezem alespoň zčásti nahradit přirozený kontakt s bakteriemi matky. Během experimentu zkusili děti narozené císařským řezem natřít gázou s vaginálním sekretem jejich matky. Fungovalo to prý pěkně, a děti ošetřené tímto způsobem byly složením svých mikrobů podobnější dětem narozeným klasickým způsobem.

Live Science, Nature Medicine