Výcvik na Zemi: Šplhající robot NASA LEMUR trénoval v Údolí smrti

Čtyřnohý robotický LEMUR s umělou inteligencí dokáže zdolat strmé skály i ledovce. Uplatnění by mohl nalézt ve vesmírných průzkumných misích

15.08.2019 - Stanislav Mihulka

Strmé skalní stěny, ostře zařízlé rokle či údolí představují pro rovery, jakým je například marsovský Curiosity, v podstatě nepřekonatelnou překážku. Inženýři americké NASA proto vyvíjejí nové typy robotů pro efektivnější průzkum vesmírných těles.

V Laboratoři tryskového pohonu NASA postavili robota jménem LEMUR (Limbed Excursion Mechanical Utility Robot), který byl původně určený k opravám na Mezinárodní vesmírné stanici. Jeho tvůrci teď LEMURa testují dál a využívají své zkušenosti k vylepšování technologií a vývoji dalších typů robotů pro průzkum na Marsu i dalších slibných tělesech Sluneční soustavy.

Robotický horolezec

V letošním roce vyrazil LEMUR na terénní testy v atraktivním a zároveň velmi drsném prostředí kalifornského Údolí smrti. Robot tam lezl po skalách a testoval možnosti svého unikátního pohonného a pohybového systému v obtížném terénu. Během testů LEMUR rovněž pátral po prastarých prvohorních fosiliích, jaké se v Údolí smrti vyskytují. Tím operátoři simulovali pátrání po cizím životě na vzdálených světech.

TIP: Autonomní rover NASA objevoval život v chilské poušti Atacama

Robot LEMUR se pohybuje pomocí čtyř končetin. Každá z těchto končetin nese 16 prstů a na každém z prstů jsou stovky malých háčků, díky nimž se končetiny robota udrží na strmých skalních stěnách a srázech. Robot je vybavený umělou inteligencí, která pečlivě zkoumá terén a vybírá pro šplhajícího robota nejvhodnější trasu.

NASA/JPL-Caltech