Vydří doba kamenná: Archeologové si posvítili na vydry a jejich kamenné nástroje

Vydry milují mušle a k jejich otevírání používají kamenné nástroje

15.03.2019 - Stanislav Mihulka

Mořské vydry jsou nejen roztomilé, ale také mimořádně šikovné. Jako jediní mořští savci používají kamenné nástroje. S pomocí malých kamenů otevírají mušle a na pláži zase používají velké kameny jako kovadliny na rozbíjení mušlí.

V mezinárodním výzkumném týmu spojili síly biologové s archeology a použili na výzkum vyder a jejich chování archeologické metody. Nástroje jsou koneckonců nástroje, ať už je používají lidé, nebo vydry mořské. Biologové díky tomuto výzkumu zjistili, že vydry používají kamenné kovadliny výhradně na rozbíjení slávek. Že nejde o ojedinělý jev dokládá i zjištění, že tímto způsobem vydry otevřou zhruba jednu pětinu všech slávek, které snědí.

TIP: Pořádné kusy: V mokřinách jihozápadní Číny lovily vydry velké jako dnešní vlci

Ochránci přírody mohou pomocí nálezů bývalých vydřích kovadlin zmapovat místa, kde vydry mořské v minulosti žily. A archeologové zase přišli na to, že na skořápkách slávek je možné poznat, zda mušli rozbily vydry na kovadlině anebo lidé, kteří žili na pobřeží. To jim pomůže lépe zmapovat dávné lidské obyvatele přímořských oblastí.

Monterey Bay Aquarium, Jessica Fujii. Haslam et al. 2019