Vylepšené hedvábí: Geneticky upravení bourci vyrábějí nová vlákna

02.04.2018 - Stanislav Mihulka

Hedvábí s novou aminokyselinou poslouží bioinženýrům pro výrobu implantátů

<p>Housenky bource morušového produkují vylepšené hedvábí.</p>

Housenky bource morušového produkují vylepšené hedvábí.

Genetici si vzali do parády bource morušového. Pozměnili jeho DNA a zařídili, že bourci teď produkují hedvábí, které v přírodě doposud neexistovalo. Obsahuje totiž speciální umělou aminokyselinu AzPhe. Stačilo přitom jen přidat bourcům tuto aminokyselinu do stravy a oni ji pak zabudovali do hedvábných vláken.

TIP: Jak na léčbu ran? Pavoučím hedvábím s antibiotiky

Hedvábí je dnes velmi oblíbené například v medicíně, protože jde o kvalitní přírodní materiál, který nevyvolává imunitní reakci v těle. Je tím pádem vhodné pro výrobu různých implantátů. V některých ohledech ale není úplně ideální. Například se k němu obtížně přichycují buňky.

Hedvábí geneticky upravených bourců s umělou aminokyselinou AzPhe poskytuje buňkám lepší podklad pro uchycení. Bioinženýři ho tak využijí při výrobě konstrukcí pro implantáty a umělé orgány. Další velkou výhodou je, že se nové hedvábí snadněji barví.