Vyřešeno: Medúzu na Marsu vytvořil explozivní vulkanismus

22.06.2018 - Stanislav Mihulka

Zvláštní geologický útvar Medusae Fossae je pozůstatkem mohutných sopečných erupcí. Dost možná jde o největší útvar svého druhu v celé Sluneční soustavě

<p>Snímek kráteru o průměru 13 kilometrů, který zaplnila hornina z erupcí Medusae Fossae</p>

Medusae Fossae Formation je velmi mohutný a dost neobvyklý útvar z měkké porézní horniny, který se rozkládá poblíž rovníku rudé planety. Vědci o Medúze na Marsu vědí už od šedesátých let ze snímků sondy Mariner, ale až doposud tápali ohledně jejího vzniku.

Lujendra Ojha z americké Univerzity Johnse Hopkinse v Baltimore a jeho kolegové tuhle záhadu nejspíš konečně rozlouskli. Podle nich vznikl útvar Medusae Fossae během devastující explozivní erupce na povrchu Marsu, k níž došlo před více než 3 miliardami let.

Explozivní vulkanismus Medúzy

Muselo to být vulkanické peklo. Na snímcích to tak nevynikne, ale Medúza zabírá plochu asi jedné pětiny Spojených států a je tím pádem asi stokrát větší, než největší pozůstatky explozivního vulkanismu na Zemi. Podle odborníků jde dokonce o největší útvar svého druhu v celé Sluneční soustavě.

TIP: Ismenia Patera na Marsu: Jde o impaktní kráter nebo dávný supervulkán?

Ojha a spol. se domnívají, že událost spojená se vznikem Medusae Fossae mohla být zásadním okamžikem v historii rudé planety. Vulkanické erupce tehdy totiž mohly vypustit ohromná množství sopečných plynů, které by změnily klima celé planety. To pak mohlo mít vliv na další osud Marsu a případných marťanských organismů.

American Geophysical Union