Vzácný úlovek: Soustava ALMA vystopovala blízký průlet hvězdy kolem rodící se dvojhvězdy

17.01.2022 - Stanislav Mihulka

Pozemské radioteleskopy odhalily průlet cizí hvězdy, který zavířil protoplanetárním diskem rodící se dvojhvězdy Z Canis Majoris v souhvězdí Velkého psa

<p>Rekonstrukce blízkého setkání tří hvězd.</p>

Rekonstrukce blízkého setkání tří hvězd.

Riskantní průlety hvězd kolem jiných hvězd známe především z počítačových simulací. V reálném vesmíru jsme jich zatím spolehlivě pozorovali jen nesmírně málo. Až doposud zůstávaly tyto těsné průlety hvězd spíše jen teoretické. Průlom přinesl nový výzkum založený na pozorováních pozemních radioteleskopů soustav ALMA a Very Large Array (VLA).

Astronom Ruobing Dong z kanadské University of Victoria a jeho tým detekovali právě takovou výjimečnou událost. Podle pozorování vědců došlo nedávno k těsnému průletu cizí hvězdy kolem proto-dvojhvězdy, známé jako Z Canis Majoris. Tento hvězdný vetřelec proletěl velmi blízko zárodku dvojhvězdy a vyvolal vznik nápadných a chaoticky uspořádaných proudů kosmického materiálu z disku, který obklopuje proto-dvojhvězdu.

Vzácná příležitost

Podle Donga je velmi obtížné podobné události pozorovat. Měřeno kosmickým časem probíhají velmi rychle. Dong to přirovnává k pořízení snímku blesku, který zasáhl strom. Vzácně se to povede, ale dá to hodně práce a chce to velkou porci štěstí. Pro astronomy je toto pozorování velmi cenné.

TIP: Soustava ALMA pozorovala kvílení čerstvě zrozené masivní hvězdy

V soustavě Z Canis Majoris  se astronomové stali svědky reálného blízkého průletu a poprvé získali o takové události detailní data. Teď je mohou porovnávat s modely a počítačovými simulacemi. Studium situací, jako je průlet cizí hvězdy, nám poskytuje okno do minulosti naší Sluneční soustavy. K takovým událostem u nás určitě také docházelo, především v době vzniku Slunce a planet. Důkazy o nich jsou už ale zřejmě dávno pryč.