Vzorky hornin z planetky Bennu jsou bohaté na uhlík a vodu, ukázala to první analýza

Vědci NASA již vědí, jaký materiál přivezla sonda OSIRIS-REx z planetky Bennu. V příštích měsících a letech budou vzorky zkoumat stovky vědců z celého světa.

12.10.2023 - Martin Reichman

Šéf amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír Bill Nelson odhalil část vzorků hornin a prachu, které sonda OSIRIS-REx dopravila na Zemi z planetky Bennu vzdálené 1,9 miliardy kilometrů. Představený materiál svým vzhledem připomíná černé uhlí o velikostech od drobných kamínků až po jemný černý prach. Přesnou hmotnost vzorků vědci stále neznají. Hlavní porce získaného materiálu se totiž stále nachází uvnitř hermeticky uzavřené kapsle. NASA odhaduje, že by se mohlo jednat zhruba o 250 gramů hornin a prachu.

„Prvotní analýza ukázala, že jde o vzorky s hojným obsahem vody v podobě hydratovaných jílových minerálů. Ty obsahují uhlík, a to jak organické, tak nerostné molekuly,“ popisuje šéf NASA.

Časová schránka

Vědci doufají, že materiál z planetky Bennu pomůže zodpovědět některé otázky o původu života i tvorbě Sluneční soustavy. Planetka je totiž velmi stará – podle odhadů zhruba 4,5 miliardy let a možná se tak na ní nachází podobný materiál, jaký měla k dispozici naše planeta, kdy se na ní rodil život.

„Pohledem na prastará tajemství uchovaná v prachu a horninách planetky Bennu, odemykáme časovou schránku, která nám nabízí hluboký pohled na původ naší Sluneční soustavy,“ okomentoval význam vzorků Dante Lauretta, profesor planetárních věd a kosmochemie na Arizonské univerzitě.

Vzorky budou nyní uložené v „čistém prostoru“ v budově číslo 31 Johnsonova vesmírného centra. Po šesti měsících prvních analýz a třídění vytvoří NASA databázi, ze které budou moci vědecké týmy po celém světě žádat o vzorky a navrhovat výzkumy, které by provedly. Pokud jejich návrh schválí odborný výbor, za dalších devět měsíců obdrží materiál z planetky Bennu pro potřeby vlastního zkoumání, přibližuje Nicole Lunningová, hlavní kurátorka projektu OSIRIS-REx.

Jde o první případ, kdy se Spojeným státům podařilo na cizí planetce sesbírat materiál a dopravit ho zpět na Zemi. Vůbec poprvé se to v roce 2010 podařilo Japonsku, kdy několik mikroskopických zrnek z planetky Itokawa dopravila na Zemi sonda Hajabusa. NASA má k dispozici kromě vzorků z Měsíce také prachové částice z jádra komety 81P/Wild-2, které v roce 2004 zachytila její sonda Stardust