Záhada planetky Bennu: Proč chrlí prach a kameny do okolního vesmíru?

13.12.2019 - Stanislav Mihulka

Odborníci mise OSIRIS-REx zjišťují, proč z planetky Bennu odletují kameny

<p>Výtrysk prachu a kamení z planetky Bennu letos 6. ledna</p>

Výtrysk prachu a kamení z planetky Bennu letos 6. ledna

Krátce poté, co americký meziplanetární průzkumník OSIRIS-REx dorazil k planetce Bennu, odborníci s překvapením zjistili, že tato 490 metrů velká planetka chrlí do vesmíru hmotu. Poprvé tento jev pozorovali letošního 6. ledna, tedy zhruba týden poté, co OSIRIS-REx zaparkoval na oběžné dráze planetky.

Od té doby vědci a operátoři mise OSIRIS-REx tento podivuhodný jev zkoumají. Je to podle nich unikátní příležitost, jak rozšířit naše vědomosti o planetkách ve Sluneční soustavě. Během sledování Bennu zaznamenali několik takových událostí, přičemž tři největší se odehrály 6. ledna, 19. ledna a 11. února. K těmto výtryskům hmoty přitom došlo na různých místech povrchu planetky.

Záhadné výtrysky kamení na Bennu

Částice hmoty vyvržené při takové události nejprve krátce obíhaly po oběžné dráze kolem planetky. Jejich počáteční rychlost byla až 3 metry za sekundu. Poté tyto částice buď spadly zpět na povrchu Bennu anebo odlétly do okolního vesmíru. Ke všem těmto událostem došlo v pozdním odpoledni, podle průběhu dne na planetce.

TIP: Sonda OSIRIS-REx objevila vodu na planetce Bennu

Badatelé nejprve zkoumali celou řadu vysvětlení tohoto jevu a pak jejich počet zúžili na tři, přičemž ve hře nemusí být jenom jediné z nich. Původcem mohou být zásahy asteroidu Bennu malými meteority. Ve vesmíru k tomu dochází velmi běžně. Dalším možnou příčinou je praskání povrchu asteroidu kvůli rychlému střídání extrémně rozdílných teplot, během 4,3 hodinového dne na Bennu. A viníkem by mohla být i vodní pára, která by se mohla z nitra planetky postupně uvolňovat.