Návratový modul se vzorky z planetky Bennu úspěšně přistál na Zemi

Návratový modul se vzorky prachu a hornin, které americká sonda OSIRIS-REx nabrala v roce 2020 na planetce Bennu, úspěšně přistál na Zemi.

25.09.2023 - Martin Reichman

Schránku se vzorky vypustila sonda OSIRIS-REx během svého nedělního průletu kolem Země ve vzdálenosti zhruba sto tisíc kilometrů. O čtyři hodiny později dosedla malá schránka ve vytyčené vojenské oblasti v poušti amerického státu Utah.

Přistání neprobíhalo úplně podle plánu. Padák návratového modulu se otevřel ve čtyřikrát větší výšce, než se předpokládalo – asi 6 100 metrů nad zemským povrchem. NASA již ale potvrdila, že schránka dosedla nepoškozená a neporušená.

(foto: (NASA, Keegan Barber, CC BY-NC-ND 2.0)

Jde o první případ, kdy se Spojeným státům podařilo na cizí planetce sesbírat materiál a dopravit ho zpět na Zemi. Vůbec poprvé se to v roce 2010 podařilo Japonsku, kdy několik mikroskopických zrnek z planetky Itokawa dopravila na Zemi sonda Hajabusa. NASA má k dispozici kromě vzorků z Měsíce také prachové částice z jádra komety 81P/Wild-2, které v roce 2004 zachytila její sonda Stardust

Pohled do minulosti Sluneční soustavy

Zajištěné vzorky budou nyní převezeny do nové laboratoře v Johnsonově vesmírném středisku NASA v texaském Houstonu. Vědci odhadují, že v pouzdře z Bennu se nachází 60 až 2 000 gramů vzorků. Kolik materiálu dokázala sonda OSIRIS-REx sesbírat se ale uvidí až po otevření schránky. Část vzorku se vysypala a odletěla, když jich sonda při sběru nabrala příliš velké množství a kamení zablokovalo víko schránky.

TIP: Sonda OSIRIS-REx objevila vodu na planetce Bennu

Mise umožní vědcům zjistit, z jakých látek se planetka Bennu skládá, je ale i pohledem do hluboké minulosti počátků Sluneční soustavy. Samotná planetka je velmi stará – podle odhadů zhruba 4,5 miliardy let a možná se tak na ní nachází podobný materiál, jaký měla k dispozici naše planeta, kdy se na ní rodil život.