Oběť vlastního úspěchu: Sonda Osiris-REx ztrácí odebraný materiál

Sonda Osiris-Rex odebrala z planetky Bennu velké množství vzorků. Bohužel část z těchto vzorků později neplánovaně vytrousila

26.10.2020 - Stanislav Mihulka

Americká sonda Osiris-REx si připsala skvělý úspěch při odběru vzorků z asteroidu Bennu. Pro NASA šlo o premiéru. Možná to byl až příliš velký úspěch. Jak totiž v pátek uved šéf mise Osiris-REx Dante Lauretta z americké University of Arizona, sonda odebrala mnohem více materiálu, než bylo plánováno.

To samo o sobě není tragédie. Tento materiál je pochopitelně nesmírně cenný a zajímavý. Každá částečka asteroidu se vyvažuje zlatem. Problém je v tom, že odběrové zařízení je tak nacpané materiálem z asteroidu, že se zasekl jeho uzávěr. Na snímcích pořízených kamerou sondy je vidět, jak odebraný materiál uniká a odplouvá do vesmíru.

Osiris-REx hraje o čas

Lauretta souhlasí s tím, že se téměř stali obětí vlastního úspěchu. Zároveň podotýká, že teď bohužel nemohou udělat nic, co by mohlo zabránit dalšímu úniku odebrané horniny z asteroidu. Jedinou možností je co nejrychleji dostat odebrané vzorky do návratového modulu, kde by měly být zajištěny pro cestu na Zemi.

TIP: Mimořádný úspěch: Sonda OSIRIS-REx odebrala vzorky z planetky Bennu

Jak upozorňuje Thomas Zurbuchen, šéf vědeckých misí NASA, Osiris-REx teď hraje o čas. Operátoři mise již kvůli tomuto nečekanému problému změnili plán mise a budou se snažit dostat vzorky do návratového modulu do úterý, což je mnohem dříve, než bylo původně zamýšleno.

Kolem sondy byl pozorován celý oblak unikajících částic z odběru. Později se situace stabilizovala po uložení robotického ramene. Zatím není jasné, kolik materiálu je pryč. Vědci nicméně doufají, že ho tam zůstalo dostatečné množství. S jistotou se to dozvíme až po návratu sondy zpět k Zemi, k němuž by mělo dojít v roce 2023.