Za tajemstvím hvězdných ostrovů: Jak rostou galaxie?

13.02.2021 - Michal Švanda

Vznik a spojování hvězdných ostrovů patří ke kruciálním otázkám kosmologie

<p>Galaxie <strong>WISE J224607.55-052634.9</strong>, nejsvítivější známý hvězdný ostrov, vysává materiál hned ze tří menších sousedek. Vizualizace vznikla na základě dat z radioteleskopu ALMA. | <em>zdroj: NASA, ESO (NRAO/AUI/NSF) S. Dagnello (CC BY 4.0)</em></p>

Galaxie WISE J224607.55-052634.9, nejsvítivější známý hvězdný ostrov, vysává materiál hned ze tří menších sousedek. Vizualizace vznikla na základě dat z radioteleskopu ALMA. | zdroj: NASA, ESO (NRAO/AUI/NSF) S. Dagnello (CC BY 4.0)

Podle současného hlavního proudu, postaveného na kosmologii s chladnou temnou hmotnou a kosmologickou konstantou, rostou galaxie tak, že se menší spojují do větších při epizodách tzv. galaktického kanibalismu. Hvězdné ostrovy se gravitačně přitahují a ve složitém gravitačním tanci nakonec splynou v jeden, načež se popsaný proces opakuje. V současné době tedy tvoří preferovanou hypotézu tzv. hierarchická formace, kdy galaxie rostou krok po kroku. Ve finální fázi se již spojují velké ostrovy, z nichž obvykle vznikají gigantické galaxie eliptické, jež pak nacházíme nejčastěji v samotných centrech galaktických kup.

TIP: Galaxie v Andromedě na kolizním kurzu! Srazí se s naší Galaxií

Někteří vědci – zejména ti, kteří zpochybňují platnost aktuálně přijímané kosmologické teorie – však nejsou s uvedeným scénářem zcela spokojeni. Především poukazují, že v přehlídkách pořízených s velkým kosmologickým posuvem, tedy zachycujících velmi staré objekty, by měly logicky převažovat malé galaxie nad těmi obřími. To však neodpovídá pozorování, a odborníci se tak přou, zda jde o důsledek observační nedostatečnosti, nebo skutečného rozporu s kosmologickou teorií.

• Zdroj fotografií: NASA, ESO (NRAO/AUI/NSF) S. Dagnello (CC BY 4.0)