Záhada mezigalaktického kanibalismu: Čím se živí Mléčná dráha?

Mezigalaktický kanibalismus – i tak by se dalo popsat chování Mléčné dráhy. Naše domovská galaxie totiž požírá materiál sousední galaxie

26.03.2018 - Stanislav Mihulka

Andrew Fox z institutu Space Telescope Science Institute a jeho spolupracovníci se pokusili vyřešit letitou záhadu astronomie. Mléčná dráha nepochybně pojídá plyn jedné ze dvou satelitních trpasličích galaxií -  Velkého Magellanova mračna a Malého Magellanova mračna. Záhadou ale bylo, které ze dvou mračen je vlastně kořistí.

Galaktická oběť

Na první pohled to vypadá, že pojídaný materiál, který tvoří takzvaný Magellanův proud, pochází z Velkého Magellanova mračna. Analýzy Foxova týmu ale ukazují, že obětí kanibalismu je nejspíš Malé Magellanovo mračno, tedy trpasličí galaxie o hmotnosti 6,5 miliard Sluncí a velikosti 3 500 světelných let.

TIP: Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu

Podobné proudy materiálu vytržené gravitačními silami jsou v okolí galaxií běžné. Jejich výzkum je ale velmi obtížný. V tomto případě bylo nutné pozorovat Magellanův proud v ultrafialové oblasti, což zvládnou jen vesmírné teleskopy, jako například Hubble. Ultrafialové záření je totiž z podstatné části pohlcováno atmosférou.

Space Telescope Science Institute