Astronomové získali detailní rádiový snímek Malého Magellanova mračna

30.11.2017 - Stanislav Mihulka

Snímek australského radioteleskopu ASKAP prozrazuje bouřlivou minulost blízké trpasličí galaxie

Malé Magellanovo mračno - Snímek Malého Magellanova mračna v rádiové oblasti

Astronomům Australské národní univerzity se povedl husarský kousek. Podařilo se jim získat zatím nejdetailnější snímek blízké trpasličí galaxie Malého Magellanova mračna v rádiové oblasti.

K pořízení snímku použili nový výkonný radioteleskop australské výzkumné organizace CSIRO s pokročilými technologiemi, který nese název Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP).

Nový snímek Malého Magellanova mračna

Malé Magellanovo mračno je malá nepravidelná galaxie, jejíž velikost a hmota představuje jen zlomek Mléčné dráhy. Galaxie je ale od nás vzdálená pouhých 200 tisíc světelných let a představuje tak jednoho z našich nejbližších galaktických sousedů. Na noční obloze je spolu s Velkým Magellanovým mračnem viditelná pouhým okem.

TIP: Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu