Zabijáci z dovozu: Krajty tmavé likvidují život v Everglades

22.01.2018 - Zuzana Teličková

Podle studie biologa Michaela Dorcase z Davidson College může za náhlý úbytek dříve hojných savců ve floridském Národním parku Everglades krajta tmavá – invazivní had z jihovýchodní Asie, který dosahuje délky až 5 metrů

Predátor z jihovýchodní Asie - Krajta tmavá nekontrolovaně požírá zvířecí populace NP Everglades

Profesor Dorcase jako první zdokumentoval důsledky introdukce krajty tmavé (Python molurus bivittatus), tohoto nepůvodního živočišného druhu, k níž došlo před šestnácti lety. Nejvíce jsou postiženi středně velcí savci, ale krajty dosahující až pětimetrové délky si poradí i s vysokou zvěří a aligátory. Úbytek savců je tak patrný a množství invazivních hadů tak velké, že bude nutné ve výzkumu pokračovat a co nejrychleji najít cestu, jak zarazit nekontrolovaný růst jejich populace. Z jižní části parku, tedy z míst, kde krajty žijí nejdéle, již zcela vymizeli králíci a lišky, nenajdeme tu téměř žádné mývaly a vačice a populace rysů klesla o 87,5 procent. Vědci zjistili, že současná situace savců na severu, kde se krajta ještě nevyskytuje, odpovídá stavu savců na jihu v době před vysazením krajty tmavé.

TIP: Jedové závody ve zbrojení aneb Jak probíhá toxická válka v říši zvířat

„Krajty jsou doslova pohromou pro jeden z nejkrásnějších, nejcennějších a přírodně nejbohatších amerických ekosystémů,“ říká ředitelka vědecké agentury U.S. Geological Survey Marcia McNuttová. „V této chvíli je jedinou nadějí rychlý, rozhodný a dobře promyšlený lidský zásah.“

Podle autorů studie je jednou z příčin rychlého poklesu populací savců jejich nezkušenost. Útoky ze strany tak velkých hadů neznají, takže se před nimi nedokáží chránit.

„Trvalo 30 let, než byla na ostrově Guam za původce zániku tamní populace savců a ptáků označena bojga hnědá,“ připomíná spoluautor studie Robert Reed. V případě parku Everglades byl viník odhalen dříve, není však jisté, do jaké míry se podaří obnovit původní ekosystém. Prozatím byl zakázán import a mezistátní převoz čtyř nepůvodních druhů hadů, kteří život v národním parku mohou ohrozit.