Záhada z jeskyně: K čemu sloužila neandertálská stavba stará 175 tisíc let?

27.05.2016 - Stanislav Mihulka

Neandertálci byli ještě chytřejší, než jsme si mysleli. Archeologové objevili jejich zvláštní stavby v nitru jeskyně

Jeskyni Bruniquel nedaleko Toulouse na jihozápadě Francie v minulosti obývali neandertálci. Byli to naši blízcí příbuzní, které jsme dlouho považovali za primitivy. Archeologické nálezy nás ale postupně přesvědčují, že neandertálci nejspíš uměli abstraktně myslet, rozuměli základům chemie, medicíny, jídlo si vařili a snad i mluvili podobným způsobem jako my.

Jak ukazuje čerstvý nález z jeskyně Bruniquel byli neandertálci i zruční stavitelé. V sále, vzdáleném 336 metrů od vstupu jeskyně, po sobě zanechali zvláštní struktury, včetně dvou kruhů o průměru 7 a 15 metrů. Vybudovali je z několika set ulámaných stalagmitů o celkové váze asi 2 tun.

TIP: Neandertálci lovili a chovali holuby již před 67 tisíci lety

Stavby ze stalagmitů postupně zarůstá nově vznikající vápenec, takž vědci mohli určit jejich stáří. Byly postaveny před asi 175 tisíci lety, což je dlouho předtím, než do Evropy dorazili moderní lidé. V této oblasti v té době žili jen neandertálci, takže to byli s velkou pravděpodobností právě oni, kdo tyto stavby postavil. Účel staveb ze stalagmitů archeologové neznají, s největší pravděpodobností šlo o útočiště, případně o obřadní místo.

• Zdroj fotografií: Etienne Fabre / SSAC