Zahraniční mise AČR (4): Enduring Freedom - Na Středním východě

24.09.2017 - Petr Jeřábek

Příslušníci AČR za sebou mají desítky zahraničních misí, mimo jiné v Makedonii, Litvě i na Islandu. Momentálně slouží například v Mali, Somálsku nebo na Sinaji. Nejvíce zásluh si však připsali v bývalé Jugoslávii, Iráku a Afghánistánu, kde se naše ozbrojené síly angažují i nyní

Příslušníci 7. polní nemocnice v Basře -<p>Příslušníci 7. polní nemocnice v Basře</p>
Příslušníci 7. polní nemocnice v Basře -

Příslušníci 7. polní nemocnice v Basře

Po teroristických útocích z 11. září 2001 se česká armáda v březnu 2002 zapojila do mezinárodní protiteroristické operace nazvané Enduring Freedom (2002–2003) vysláním 250 vojáků do Kuvajtu. Kontingent se skládal z velitelství, štábu a zesílené 9. roty chemické ochrany z Liberce. Součástí byl speciální zdravotnický odřad. V čele jednotky stanul plukovník Josef Prokš. Češi měli za úkol hlavně odstraňování následků případného nasazení zbraní hromadného ničení, a tak prováděli radiační, chemické a biologické zajištění vlastní základny Camp Doha.

Kromě toho také učili Kuvajťany, jak provádět správné chemické zabezpečení. Naši vojáci představovali téměř třetinu spojeneckých sil schopných provádět tyto činnosti. Po půlroce pak 9. rotu chemické ochrany vystřídali muži 4. odřadu radiační, chemické a biologické ochrany z Týna nad Vltavou. Armáda České republiky pak kontingent na žádost Spojených států ještě posílila, takže jeho síla stoupla až na 395 vojáků. Vláda navíc rozhodla o tom, že jednotka může v případě nutnosti působit i v Turecku nebo Izraeli. V březnu 2003 jednotku posílilo 69 Slováků a vznikl 1. česko-slovenský prapor radiační, chemické a biologické ochrany.

Po oficiálním konci bojových operací 2. května 2003 byla činnost protichemického praporu ukončena. V té době už fungovala v jihoirácké Basře 7. polní nemocnice se 155 lidmi personálu a velitelem Mojmírem Mrvou. Do stažení zpět do České republiky v prosinci 2003 čeští lékaři a zdravotníci ošetřili 10 146 pacientů, Z čehož bylo 9 112 Iráčanů a zbytek spojeneckých vojáků. Zdravotníky poté vystřídal kontingent 80 českých vojenských policistů zapojených do mise MNF–I (Multi–National Force Iraq, 2004–2009). Sloužili jihozápadně od Basry, kde na okraji bývalého letiště vybudovali do konce roku funkční základnu.

Čeští vojáci především dohlíželi na činnost místní policie, pomáhali při výcviku jejích příslušníků v policejní akademii v Az Zubayru. Vojenští policisté se střídali v tříměsíčních rotacích, celkem tak do ledna 2007 působilo v Iráku 12 kontingentů, každý se zhruba stovkou příslušníků. Cvičili jak policisty, včetně dopravních, tak jejich instruktory. Sami vycvičili 1 417 policistů a podíleli se na výcviku asi 12 000 dalších. Jediným padlým během operací v Iráku byl nadrotmistr Pavel Mauer, který se vážně zranil při dopravní nehodě a později zemřel ve Vojenské nemocnici v Praze.

Příště: IFOR - Znovu na Balkán