Zapomeňte na polární záře: Slunce možná vstupuje do extrémně klidné fáze

Milovníci polárních září to budou mít v příštích desetiletích nejspíš hodně těžké

02.02.2017 - Stanislav Mihulka

Hvězdy jsou nevyzpytatelné. Někdy zběsile bouří a jindy jsou zase až strašidelně klidné a tiché. Podle nového výzkumu naše Slunce během příštích desetiletí nejspíš vstoupí do extrémně málo aktivní fáze.

Britský badatel Mathew Owens z Univerzity v Readingu a jeho spolupracovníci analyzovali pozorování skvrn na Slunci za posledních 400 let a na jejich základě odhadli budoucí aktivitu Slunce a slunečního větru.

Zeslábne magnetický štít?

Jestli se s předpovědí nepletou, tak nás brzy čeká nesmírně tiché Slunce s velice omezeným počtem slunečních skvrn. Souhrou okolností to ale neznamená, že budeme ve větším bezpečí před geomagnetickými bouřemi. Spíše naopak.

Magnetický štít, který chrání naši planetu před kosmickým zářením i slunečními bouřemi totiž nevytváří jen magnetické pole Země, ale i sluneční vítr. Po zeslabení slunečního větru může oslábnout i magnetický štít.

TIP: Jak velké mohou být sluneční skvrny?

Důsledkem snížené aktivity Slunce by bylo i to, že se polární záře přestanou objevovat ve větších vzdálenostech od pólů. A mnozí lidé přijdou o pozoruhodné divadlo přírody.

IFL Science, Scientific Reports