Zcela nový ekosystém: Badatelé objevili v Tichém oceánu život pod hydrotermálními průduchy

Podmořský robot odhalil doposud neznámá společenstva živočichů pod hydrotermálními průduchy v Tichém oceánu

12.08.2023 - Stanislav Mihulka

Na mořském dně je stále co objevovat. Americký Schmidtův oceánský institut (SOI) nedávno vyslal výzkumné plavidlo RV Falkor na expedici do oblasti Východotichomořského prahu, což je středooceánský hřbet v Tichém oceánu. Výsledkem tohoto výzkumu je jeden z největších objevů v historii studia hydrotermálních průduchů.

Výzkumný tým využil podmořského robota, který je schopný pracovat ve velké hloubce. Robot dokázal otáčet kusy vulkanické krusty, která pokrývá hydrotermální průduchy. Pod krustou se skrýval celý nový, pro vědu doposud neznámý ekosystém. V prostředí o teplotě vody kolem 25 °C tam žijí například kroužkovci, měkkýši a chemosyntetické bakterie, které nevyužívají fotosyntézu.

Průzkum hydrotermálních průduchů

Na souši už dlouho známe živočichy, kteří žijí v podzemí či v jeskyních. V oceánu zase takové, co jsou obyvateli písku nebo bahna. Teď to ale bylo poprvé, kdy vědci pátrali pod hydrotermálními průduchy,uvádí pro ILF Science výkonná ředitelka institutu Jyotika Virmani. „Jde o pozoruhodný objev nového ekosystému, který je skrytý pod jinými ekosystémy. Život opět prokázal, že existuje na neuvěřitelných místech.

Hydrotermální průduchy jsou horké vulkanické prameny, které se nacházejí ve vulkanických oblastech mořského dna, jako jsou zmíněné středooceánské hřbety. Tyto útvary známe již celá desetiletí, zatím ale ještě nikdo nezkoumal život, který se nalézá pod nimi. Vědci nyní zjistili, že živočichové, které známe z povrchu hydrotermálních průduchů, mohou pronikat i pod tyto útvary.

Nové hydrotermální průduchy vznikají, když dojde k narušení hornin kvůli vulkanické aktivitě. Horniny na mořském dně popraskají a tyto praskliny zaleje mořská voda. Ta se poté ohřívá od magmatu a vulkanických plynů a vrací se na mořské dno v teplejší podobě a bohatší na obsahové látky.